Tegyük föl, hogy szeretnél bemutatkozni néhány lehetséges partnercégnél a kézműves termékeiddel. Szeretnéd bemutatni nekik, hogy mit készítesz, és hogy te kivagy.
A kézműves tevékenységed bemutatásának egyik nagyon fontos eleme a portfóliód. A portfólió még akkor is a siker egyik kulcsa lehet, ha a kézműves termékeid lenyűgözőek, magukért beszélnek. Ha nem elég színvonalas a prezentálásod, akkor elveszítheted az ügyet.
hello
(Kép: www.pinterest.com/pin/417568196673092329/)
Abban szeretnék most ötleteket, segítséget adni, hogy hogyan találd meg a portfólióddal a hozzád illő leendő partnereket, és rajtuk keresztül az új ügyfeleket is. Kétféle módon mutatkozhatsz be. Az egyik, mikor fizikai valóddal vagy jelen a találkozón, a másik pedig, mikor elektronikusan mutatod meg munkáidat. Ez a mostani írás arról szól, amikor te is jelen vagy a találkozón személyesen.

portfolio_cover
(Kép: www.pinterest.com/pin/418342252860760404/)

  • 1. Nézzünk 1-2 technikai ötletet először. A porfólió mérete lehet a klasszikus szabványméret: A/4, esetleg az A/3-as méretben is lehet szerintem gondolkodni, és nem minden esetben kell álló méretben elkészíteni. Van, mikor a téma szempontjából a fekvő formátum érdekesebbé teszi az egész tálalást. Illetve elszakadhatsz a szabványos méretektől is, mert egy 21×21 cm-es méretben is gyönyörűen mutathatod be a kézműves vállalkozásod. Legyen az összekapcsolása és fűzés olyan a porfóliónak, hogy ha valaki állva, kézben fogva akarja végiglapozni, akkor se csukódjon mindig össze magától. Ezért javaslom a spirálos fűzést, vagy a gyűrűs összefűzést, mert a sínnel, vagy ragasztással összefűzött lapokat nem tudod teljesen kihajtani. Még jó megoldás lehet az is, ha leporelló szerűen állítod össze a portfóliót, de ennek a megtekintése a leendő üzleti partner részéről csak akkor lesz kényelmes, ha le tudja tenni egy asztalra, míg nézi. Az elő-, és hátlap legyen 250-300 g/m2-es karton, míg a belívek 90 g/m2-ek.
    Ha digitális nyomdában készül a nyomtatás, akkor JPG vagy PDF filet kell készítened és így kell leadnod az anyagot. Mindkét esetben CMYK-ban dolgozz, és 300 dpi-s legyen a felbontás. Én ezt mindig leegyeztetem a nyomdával még az elején, mert lehetnek egyedi szokások is.

portfolio_fuzes
(Kép: www.pinterest.com/pin/537476536753557587/)

  • 2. Megjelenésre vonatkozik az következő tipp, vagyis az, hogy legyen a portfóliódnak előlapja és hátlapja. Az előlapon szerepeltesd a logód, ha ez még nincs, akkor adj címet a projektnek, vagy használd azt a fantázia nevet, amit a kézműves termékeidhez használsz. A logót és egy alcímet együtt is szerepeltetheted az előlapon.
  • craft_oldalpar
    (Kép: www.pinterest.com/pin/517351075917852595/)

  • 3. Gondolkodj és tervezz mindig oldalpárokban, vagyis amikor kinyitod a portfóliódat, akkor egy oldalpárt látsz magad előtt. Ez így együtt és önállóan is éljen meg látványban. Az első belső oldalon tüntesd fel a termékekre vonatkozó szükséges engedélyeket, tanúsítványokat, azok számait, mert sok esetben csak ezekkel lehet úgyis forgalmazni a termékeket. Ha vannak díjai az alkotásaidnak, azokat is sorold fel!
  • 4. Mutatkozz be mint a szakma kiválója, a szakmád ismerője! Mik a szakma szempontjából legfontosabb végzettségeid? Írj arról is, hogy a te szaktudásod a leendő partnereidnek miben, mely területeken válik hasznára. Ebből ő látni fogja, hogy mely területeken tudtok együttműködni.
  • tutu
    (Kép: www.pinterest.com/pin/2533343516427001/)

  • 5. Állítsd úgy össze az anyagod, hogy a te javadat szolgálja! Sokkal érdekesebb és sikeresebb is lesz az előadásod, ha úgy töltöd meg a portfóliódat, hogy a bemutatott kézműves termékek mögött történetek is vannak. Itt gondolj olyan helyzetekre, hogy a te termékeiddel milyen problémákra adsz megoldást, milyen kihívásokat küzdötté már le velük, milyen pozitív eredményeket tudsz bemutatni. Lehetnek ezek konkrét esetek, személyeket is megjelölve (ha az érintett megengedi).
  • 6. Figyelj a leendő üzleti partnereidre! Kutass kicsit a leendő partnered után, nézd meg, milyen igényeket fogalmaz ő meg weboldalán, közösségi oldalán. Mutasd meg a portfóliódban azt is, hogy a leendő üzleti partnerednek az igényeit hogyan tudja kielégíteni a te kézműves terméked! Hogyan oldja meg az ő általa megfogalmazott problémát?
  • 7. Mutasd be a számszerű adatokat a terméked eredményeiről! Vannak ilyen adataid? Ha igen, írd le azt is, hogy hogyan mérted őket, milyen módszereket használtál a mérésnél? Ezek lehetnek hivatalos mérési adatok, és lehetnek általad tesztelt eredmények is.
  • hely

  • 8. Mutasd be azt is, ha van olyan történet, ami különösen emlékezetes a kézműves termékeid, a gyártás, vagy a tervezés szempontjából. Egy ilyen történet bizalmat ébreszt, még akkor is, ha ez nem feltétlenül pozitív kicsengésű. Ez lehet egy különleges, fontos személy, egy érdekes esemény, vagy egy épület is, ami a kézművességed meghatározója volt egy időben.
  • 9. Tálald a történeteidet közvetlen hangnemben. Nyilván nem minden kis történet vége az, hogy “aztaaaa, ez igen!”, de ezzel jó hatással lehetsz a leendő partnereidre, mert lehet, hogy ebből fogja látni azt, hogy az ő problémájára is tudsz megoldást. Sokan vannak, akik nem szívesen osztják meg másokkal a sikereiket mert azt gondolják, hogy dicsekvőnek fogják őt ezért tartani. Éppen ezért fontos megtanulni különválasztani önmagad a munkádtól, a tárgyaidtól és beszélni is így kell róla. Vagyis nem magadról, hanem a munkádról beszélsz, a tárgyakról beszélsz és nyilatkozol. Ne úgy beszélj, vagy kezd a mondataidat, hogy “én”, hanem úgy, hogy “az én projektem”, “az én termékeim”. Összpontosíts arra, hogy mit teszel, és aztán arra, hogy ezzel milyen eredményeket tudsz felmutatni.
  • mobillal copy
    (Fotó: Szalai Viktor)

  • 10. A portfóliódban legyenek jó minőségű (nagy felbontású) fotók a kézműves termékekről. Ha kategóriákra tudod bontani a termékeket, akkor a kategóriák a fotókkal, legyenek elnevezve. Ha csomagjaid vannak egy – egy kategórián belül, akkor a csomagok neveit is írd le. a bizalomépítéshez az olyan fotók nagyban hozzájárulnak, amikor ezek a tárgyak éppen használat közben láthatóak: valaki viseli, használja.
  • 11. Az elérhetőségeid legyenek a portfólió végen feltüntetve. Döntsd el, hogy hogyan akarsz visszajelzést kapni, és csak azokat az elérhetőségeket add meg! Megadhatod az e-mail címed, telefonos elérhetőséged, levelezési címed, műhelyed címét, üzleted címét, webshopod címét és azon belül a kapcsolati oldalad, vagy a közösségi oldalakon lévő profiljaidat. Ezek mind szóba jöhetnek, de persze nem kell mindet kiadnod.
  • 12. Ha esetleg egy üzleti kapcsolat mégsem jön össze valakivel, akkor lehet kérni utólag egy visszajelzést a bemutatkozó anyagodról, a porfóliódról, mert a begyűjtött tanácsokkal javíthatod, kiegészítheted azt.

    Leave a Reply

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    You may use these HTML tags and attributes:

    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>