Ma már a művészet is lehet tartalmas üzleti vállalkozás, ha jól átgondoltan, tervezetten csináljuk. Itt most nem választanám szét az alkalmazott művészeteket és a képzőművészetet, mert az emberek többségének a fejében talán e két terület összemosódik, és abból  a szempontból, hogy művészként meg tudj élni, ez talán nem is olyan lényeges pontja a témának.
artist

Sokszor halljuk, és  már elcsépeltnek is mondható az, amikor azt mondják, hogy “olyan művészlélek” valaki. Ami egyben azt is jelenti, hogy elnéznek neki egy csomó dolgot, elnézik a szétszórtságát, elnézik azt ha éppen elvarázsolódik, elfogadják a késését és pontatlanságait, vagy ha feledékeny, és sajnálva veszik tudomásul a környezetében, hogy soha nincs pénze. Mert hát mindig is úgy volt, hogy egy művész nehogy már meg tudjon élni tisztességesen a tehetségéből, neki szabad nyomorogva élni, és örülni, ha időnként egy-egy alkotását megveszik.
potter

Sok tanítványom szülei aggódva figyelik gyermekük rajongását a rajzolás, az alkotás iránt és attól rettegnek, hogy nehogy az ő gyerekük valamilyen művészeti pályát válasszon. A mi családunkban ez a téma hétköznapi, ugyanis a lányunk ruhatervező szakon tanul művészeti szakközépiskolában, a húgom most végzős festő szakos hallgató, a keresztlányom pedig alkalmazott grafikus szakon tanul, szintén művészeti szakközépben. Neki már könnyű dolguk volt, mert az utat kitapostam nekik 😉 de átéltem azt, mikor a szülők küzdöttek az ellen, hogy nehogy művészeti pályán kössek ki, mert ” a művészetből nem lehet
megélni!”
brushes

Ezeknek az időknek vége. Ha művész vagy és élni is akarsz, akkor az élet több területén is ki kell képezned magad. Mi több, nem elég ha képzed magad, de több területen magadnak kell helytállnod azon túl, hogy alkotsz. Tudni kell eladni is magad.

Vegyük sorba hogy művészként mire kell figyelned:

    • Ha rendszeresen szeretnél kiállítani, akkor válogasd ki a meglévő műveidből amit érdemesnek tartasz arra, hogy kiállításra kerüljön és a közönség is megismerhesse.
    • Tervezd meg, hogy a kiállításodon legyen-e beszélgetés a közönséggel, vagy csak egy megszokott megnyitóbeszéd, ajánló legyen.
    • A kiállítás végén legyen-e záró rendezvény, vagy egyszerűen csak leszedik a képeket, becsomagolják a szobrokat és vége…

exhibition

  • Készíts a kiállításod idejére egy listát, amit a látogatók meg tudnak nézni, és ha vásárolni akarnak, akkor az ár már ott van előttük, és lefoglalhatják a kiválasztott darabot (árlista)
  • Tervezd meg a hirdetését a kiállításodnak: hol és mit hirdetsz? Készíts vagy készíttess online és offline maghívót és plakátokat a kiállításodhoz.
  • Ha galériákkal szerződsz, akkor számíts arra, hogy a galériákban elvárják a művésztől, hogy tájékozott legyen a hazai és a nemzetközi trendekről a művészeti világban.
  • Ha képes vagy művészként időnként megújulni, és valami újat alkotni az jó. Ne ismételd más művészek megoldásait, más korok alkotóit, vagy “találmányait”.
  • Ha ma művészként akarsz megélni, légy együttműködő a galériákkal, a művészeti menedzserekkel.
  • Légy pontos, tartsd be a határidőket! A műveidet a megbeszélt határidőre készítsd el, szállítsd le!
  • Légy jó kapcsolatteremtő és tudj beszélgetni a közönségeddel és a szakmabeliekkel is, és ne csak az anyanyelveden.
  • Döntsd el, hogy művészként hol jelensz meg, és ott építsd fel az arculatod: legyen az a hazai vagy a nemzetközi művészeti élet.
  • Legyen egy speciális területed művészként, ahol fel tudod magad építeni. Ez lehet egy véletlen megszülető terület, de lehet egy tudatos építkezés eredménye is.

redbee_hirlevel_call-to-action-gomb_muvesz

(Képek: pixabay.com)

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>